Evropski teden mobilnosti 2025
Evropski teden mobilnosti 2025: Mobilnost za vse
S kolesom od Radeč do Brežic - tradicionalno kolesarsko popotovanje v Evropskem tednu mobilnosti
Občine Radeče, Sevnica, Krško in Brežice ob Evropskem tednu mobilnosti 2025 vabijo na tradicionalno kolesarsko popotovanje "S kolesom ob Savi" od Radeč do Brežic, ki bo v soboto, 20. septembra 2025, s startom ob 8. uri pri TRC Savus v Radečah.
Za kolesarje bo organiziran brezplačen prevoz z lokalnim vlakom v sodelovanju s Slovenskimi železnicami s postanki na vseh železniških postajah na poti, zjutraj in po končanem popotovanju. Za brezplačen prevoz z vlakom se je potrebno prijaviti prek spletne prijavnice do vključno 16. septembra. Število prijav je omejeno, spletna prijavnica pa bo odprta do zasedbe mest.
ob 8. uri: Radeče, TRC Savus (start popotovanja),
ob 10. uri: Sevnica, Glavni trg
ob 11.15: Krško, Videm, pod mostom,
ob 13.30: Brežice, ŠD Brežice (cilj popotovanja).
Udeleženci se nam lahko pridružijo tudi na posameznih postankih.
Kolesarska pot je dolga približno 60 kilometrov in vodi pretežno po makadamskih poteh ob Savi, zato je potrebna primerna oprema in fizična pripravljenost kolesarjev, ki vozijo na lastno odgovornost. V primeru slabega vremena bo dogodek prestavljen.
Skupaj proti prevozni revščini
Vsi imamo pravico do dostopnega, varnega in trajnostnega prevoza – ne glede na dohodek, spol, starost, lokacijo ali telesne sposobnosti. A številni se vsak dan soočajo z omejenimi možnostmi mobilnosti, kar vpliva na njihove možnosti za dostop do zaposlitve, izobraževanja, zdravstva in drugih ključnih storitev. Ta pojav imenujemo prevozna revščina.
Kaj je prevozna revščina?
Prevozna revščina pomeni, da posameznik nima dostopa do ustrezne prevozne možnosti – bodisi zaradi pomanjkanja denarja, oddaljenosti, slabe infrastrukture ali drugih okoliščin. Najbolj prizadene socialno ranljive skupine: ljudi z nizkimi dohodki, starejše, invalide, begunce, migrante in prebivalce podeželja.
Evropska komisija prevozno revščino opredeljuje s tremi ključnimi dimenzijami:
- Razpoložljivost: ali so prevozne možnosti sploh na voljo,
- prostorska dostopnost: ali so osnovne storitve dosegljive,
- cenovna dostopnost: ali si ljudje prevoz lahko privoščijo.
Prevozna revščina pomeni omejeno svobodo gibanja, manj možnosti za socialno vključenost in slabšo kakovost življenja.
Ključna rešitev: Učinkovit in dostopen javni prevoz
Dostopen javni prevoz je temelj boja proti prevozni revščini. Redne, zanesljive, cenovno dostopne in varne povezave omogočajo ljudem, da pridejo do zdravnika, službe, šole ali trgovine – brez avtomobila.
Poleg zmanjševanja socialne izključenosti ima javni prevoz tudi pomembno vlogo pri varovanju okolja – z zmanjšanjem izpustov in prometnih zastojev.
Kako do bolj vključujoče mobilnosti?
Za zmanjševanje prevozne revščine je treba sistem mobilnosti načrtovati z mislijo na vse:
- fizična dostopnost: odstranitev arhitekturnih ovir, prilagojena vozila in postajališča,
- jasna komunikacija: preproste informacije, razumljiva signalizacija, osebna pomoč,
- digitalna vključenost: uporabniku prijazna digitalna orodja in svetovanje za tiste, ki niso digitalno vešči,
- raznolikost storitev: javni prevoz, prevozi na zahtevo, sopotništvo, skupnostni prevozi.
Mobilnost ne pozna meja
Premišljeno načrtovanje mobilnosti mora presegati občinske meje. Potrebno je sodelovanje med sosednjimi občinami in regijami, da se zagotovi nemoten prevoz za vse, tudi med manjšimi naselji in večjimi središči.
Socialni sklad za podnebje
Evropska unija je prepoznala vpliv podnebnih politik na socialno ranljive skupine. Zato je vzpostavljen Socialni sklad za podnebje, katerega namen je pomoč prebivalstvu pri soočanju s stroški prevoza in energije – npr. zaradi višjih cen goriva. Sklad bo podpiral lokalne ukrepe, ki zmanjšujejo prevozno revščino in spodbujajo vključujočo trajnostno mobilnost.
Povzeto po: Slovenska platforma za trajnostno mobilnost